10 December 2011

Dugaan :(

KPJ Selangor
9 December 2011 , Jumaat , 1.30 petang 

Doctor detect kurang gula dan kurang darah merah . Hmm , pengsan disebabkan terlampau penat dan stress . Hehe , mengadda betul aku ni . Mujur la ada Kamal yang sentiasa berada di sisi aku time aku sakit . Thanks kawankawan yang tolong kami pada masa tu dan doa korang amat aku harapkan . Mungkin Allah dah mula bagi amaran pada aku untuk ubah diri jadi lebih baik kot . Terima kasih Allah kerana sayang aku lagi . 

Akibat KURANG GULA DALAM DARAH

  • Emosional 
  • Moody
  • Lupa
  • Sakit kepala
  • Depression
  • Terjerit-jerit sendirian
  • Lapar yang terlampau
Langkah mengatasi

  • Jangan skip Sarapan pagi
  • Elakkan menjadi terlalu lapar
  • Makan dan makan
  • Bersenam
  • Banyakkan makan buah-buahan
Akibat ANEMIA ( KURANG DARAH MERAH )
  • Letih
  • Perasaan lemah
  • Pendek nafas apabila melakukan senaman
  • Pucat pada bibir dan sekeliling mulut, kuku, pelipat dan di bahagian dalam kelopak mata
  • Tidak bermaya
  • Sakit dada kurang oksigen sampai ke jantung
  •  Pening dan pitam kerana kurang oksigen sampai ke otak
  • Denyut jantung menjadi lebih cepat dari biasa
  • Kurang selera makan
  • Berat badan turun
  • Sukar untuk jalan
  • Mental bercelaru
  • Penyakit demam kuning
  • Kurang zat besi
Langkah mengatasi

  • Makan hati daging atau ayam , kuning telur , ikan , ayam , kacang merah , sayur bayam , dan roti .
  • Kurangkan mengambil kopi dan teh .

No comments:

Post a Comment

Klik dan kongsi pendapat korang